Day 1 – 3: Adios Amigos

Day 1: Donderdag 29 juli

Rond 8u in de ochtend worden we wakker. Vandaag vertrekken we voor een drie – daagse roadtrip tot onze vakantiebestemming. De reis voor dit jaar zal zich voornamelijk situeren in Portugal! Dat hadden jullie niet verwacht hé?! Wij, die elk jaar, naar de bergen gaan, hebben we dit jaar gekozen voor de ruige kust, steden en op het einde natuur. Wat maakt het dit jaar ook nog eens extra speciaal? Het is onze laatste grote reis met tweetjes en ook onze babymoon. Rond 23 november verwachten we ons eerste kindje, onze zoon, die we sowieso de wereld zullen laten ontdekken.

De roadtrip begint in België, vervolgens via Frankrijk (Parijs), waar we gelukkig geen file moeten doorstaan. De autosnelwegen zijn nog niet te druk en  hierdoor valt de autorit heel goed mee. We doen de nodige stops om de beentjes te strekken, de auto op te laden (Aire de Repos de Chartres Gasville in Mainvilliers), plaspauzes in te lassen (hoewel het met mijn zwangerschap echt heel goed meevalt) en te lunchen. Wonder boven wonder hebben we bij de laadpaal zelfs niets moeten betalen.

In Frankrijk rijden we door diverse peages. Dankzij een tip van een collega van Tom en de schoonzus hebben we een digitale tolpas van Ulys gekocht. Keihandig! We rijden naar de slagboom die voorzien zijn van zo een digitale scanner, piep geeft het toestel, en we rijden gewoon door. Om 20u arriveren we op onze eerste overnachtingsplek in Pons te Frankrijk. Voor onze eerste nacht heeft Tom een mooie B&B geboekt, waar ook diertjes aanwezig zijn. Een leuke afsluiter voor mijn verjaardag, dat ik vandaag grotendeels in de auto heb doorgebracht. We halen iets kleins om te eten bij de McDonalds en nuttigen dit in de gezellige tuin van de B&B op. Daarna is het al vlug tijd om te gaan slapen.

Weer: zonnig, 26 °C

Day 2: vrijdag 30 juli

Na een heerlijke nacht, worden we reeds wakker om 6u50. We maken ons klaar voor het ontbijt, waar we als eersten om 7u25 de ontbijtplek binnentreden. Het ontvangst is geweldig! De eigenaars zijn heel vriendelijk en de kat “Pistache” is ook aanwezig. Mijn dag kan al niet meer stuk.

Na het ontbijt nemen we nog afscheid van de diertjes en de eigenaars. Echt een super aanrader!

Met enkel een koffer handbagage en rugzak zitten we al snel weer in de auto voor een volgende dag in de auto. Gisteren hebben we een goeie 800-tal kilometers gereden en vandaag zullen dit wederom een 835 kilometers zijn. Vandaag kan het al wat drukker op de weg zijn en dat ervaren we wel al een beetje. Maar bij Bordeaux staan we al niet in de file en dat is eigenlijk al een grote meevaller voor onze lange rit van vandaag.

Rond 12u rijden we de grens met Frankrijk naar Spanje over. Dankzij Waze vermijden we enkele files en zitten we goed op schema. Het is enkel een probleem bij het vinden van toiletten en opladers hier in Spanje. En overal is het druk en zijn de picknick – voorzieningen niet al te best. De auto kunnen we dus helaas niet opladen en zullen we voornamelijk met diesel moeten rijden. Voor het overige, voel ik mij wederom echt goed en strekken we voldoende de beentjes.

Het landschap begint ook meer te wijzigen in heuvelachtige natuur rondom ons en in combinatie met een dor landschap. De temperatuur stijgt al snel tot 33 graden. Gelukkig hebben we airco 😊.

Rond 18u30 arriveren we op onze 2de overnachtingsplek in Salvatierra De Tormes te Spanje. De parking van het hotel ligt aan de achterkant en we zijn de eerste hotelgasten. Het was wel eerst een beetje zoeken door de smalle wegjes, waarbij we aan een vriendelijke oudere Spaanse meneer, de parking vroegen. Tom kon al een goed deel Spaans begrijpen (OMG), ik echter niets. Hilarisch gesprek vond ik dit, waarbij ik met moeite mijn lach nog net kon inhouden. In het hotel zelf, zullen ze wel Engels praten. Ja, of toch niet. Lang leve, Google Translate dan maar… De maagjes beginnen reeds te grommen, maar hier in Spanje is het de traditie om “later” te eten, pas om 20u30… We benuttigen dan maar een drankje op ons balkon met een mooi uitzicht op het grote meer. Een 2de koppel gasten zijn ook gearriveerd en blijken Duitsers te zijn.

Na ons drankje wandelen we nog even in het dorpje, waar we nog overblijfselen bezichtigen vanuit de Middeleeuwen. Vroeger stond hier nog een kasteel (Castillo de la Mora encantada), een kerk, een synagoge en dit alles was omringd door een muur.

Om 20u35 gaan we eten in het restaurant en mogen zelf een plekje kiezen. Een mondmasker draag je in het hotel tot aan je tafel. Het personeel draagt ten allen tijde, een mondmasker. Voorlopig voelt het dus wel veilig aan om te eten in het restaurant. Het Duitse koppel is ook van de partij en we praten over onze reisplannen. Zij keren terug naar huis en bij ons begint de reis. Ze zijn nog niet gevaccineerd en waren zelfs verbaasd, dat ik “als zwangere vrouw”, mij toch heb laten vaccineren. Ik zei, dat ik enkel bij de eerste prik een beetje last had in de arm, maar voor de rest mij prima heb gevoeld en we beiden Pfizer hebben gekregen. Ondertussen komt de serveerster met een briefje, waarop we moeten aanduiden welke maaltijden we willen hebben. Voor 12 euro per persoon, kunnen we vanavond een 3-gangen menu eten. Ja idd, je leest dit goed! En drank (dus ook wijn voor Tom) is inbegrepen in de prijs. We bestellen beiden de soep, als hoofdmaaltijd kip met frietjes en voor Tom Iberisch varken en als dessert ijscrème en Tom een stukje cheesecake. Alles smaakt voortreffelijk! Tom geeft zelfs muchos cumplidos aan de chef!

Na de maaltijd keren we terug naar onze kamer en plaatsen ons terug op het terras. We horen ineens muzikanten en besluiten om nog een kijkje te gaan nemen. Er is een lokaal optreden, maar de toegang is afgesloten en luisteren even mee vanop een afstand. We wandelen nog even langs de vroegere omheinde muur en testen nog wat de nieuwe camera uit. Daarna keren we terug naar het hotel en na een verfrissende douche gaan we slapen.

Weer: zonnig, 33 °C

Day 3: Zaterdag 31 juli

We schrikken even bij het wakker worden… Het is reeds 8u50! Deze nacht hebben we beiden niet goed kunnen slapen. De muren zijn niet geluidsdicht en we hoorden de muzikanten tot 1u middernacht in onze slaapkamer. We kleden ons snel aan en gaan ontbijten. Bijna iedereen heeft al gedaan met ontbijten. S ’avonds eten ze laat en smorgens eten ze vroeg… Ik had al zo veel honger dat ik helaas vergeten ben om een foto te nemen van het ontbijt. Het ontbijt omvatte vooral toast, heerlijke marmercake en vers fruitsap. Vooral het verse fruitsap klonk als muziek in mijn oren, aangezien ik sinds mijn zwangerschap een verse fruitsapverslaving heb ontwikkeld. Na het ontbijt halen we enkel onze koffer handbagage en rugzak uit onze kamer op. We betreden een laatste keer ons balkon en nemen afscheid van het hotelpersoneel en idyllisch dorpje.

Vandaag rijden we voor een 3de autorit tot in Tramelo te Portugal, waar we een weekje zullen verblijven. Nog een goeie 660 kilometer te rijden en dan kunnen we een dagje rusten. We tanken de auto vol en rijden rustig verder. Het is helemaal niet druk op de weg en rijden zo Portugal binnen. We hebben over het hele traject inzake de gevreesde controles op coronapaspoort of PCR test, niets of niemand gezien. Nuja niet dat het voor ons veel verschil zou uitmaken. Ik heb ondertussen al meer dan een maand mijn 2de prik ontvangen en Tom nu al 8 dagen. We cruisen verder langs het Portugese landschap op zoek naar toiletten.

We nemen nogmaals een poging om de auto op te laden, maar die willen het bedrag van oplaadbeurt niet tonen. We laten het wederom zo en nuttigen een latere lunch in de schaduw bij de auto. Om 17u arriveren we in de Auchan van Lagoa. Hier doen we inkopen voor een paar dagen. Ontbijt, broodjes voor op de wandeling, ons avondeten voor vandaag en morgen, water en enkele wijnflessen voor Tom.

Bij de Auchan doen we een 2de poging om de auto op te laden, maar hier werken ze ook al niet. We zullen dan maar moeten opladen bij ons vakantiehuisje. Het is nog een 40 minuten rijden, vooraleer we arriveren bij ons 3de logement van de reis, Quinta das Andorinhas. Hier zullen we een weekje verblijven in een volledig uitgerust vakantiehuis met privé – zwembad. Pluspunt is bovendien dat de eigenaars Belgen zijn. Aangekomen aan het huisje, worden we begroet door Sylvie en een prachtig huisje.

Na de ontvangst, laden we de auto voor de eerste keer volledig uit en maken zelf hotdogs met groentjes. Nog een pluspunt, we kunnen kijken naar Belgische tv - zenders en daar draaien ze net “Black Panther” op VTM2. Een mooie afsluiter van onze driedaagse autorit. Morgen volgt een rustdagje met foto’s van ons vakantiehuis.