Day 16: Viewpoints in National Park Peneda-Gerês

Vrijdag 13 augustus

Vandaag slapen we een beetje langer uit. Net voor 8u gaat de wekker af en worden we nogmaals wakker gemaakt door de motor van een auto. De fransen vertrekken en iedereen mag het weten. 10 minuten lang, blijven ze hun motor draaien, vooraleer ze vertrekken. We staan dan op en starten de dag met een lekker zelfgemaakt ontbijtje op ons dakterras.

We verliezen een beetje de tijd uit het oog en pas om 10u30 vertrekken we voor een 2de dag in het Nationale Park. We zijn zelfs eigenlijk nog de eersten van de andere gasten die vertrekken op dit latere uur. Net bij het uitrijden van de oprit, zijn ze beton aan het leveren voor een renovatie van een ander huisje. Gelukkig kunnen we verder rijden. Ja, foto gaat zeker nog volgen van deze oprit. We rijden eerst langs een dorpje waar het enorm druk is. Er hangt overal versiering en ze parkeren zich langs beiden kanten van de straten. Het dorpje noemt São Bento da Porta Aberta. Elk jaar komen hier duizenden pelgrims op bedevaart.

Onze eerste stop is aan de overkant bij Vilarinho das Furnas. Helemaal aan de overkant kan je nog restanten zien van het dorpje, dat volledig onder water is gelopen. Door de bouw van de dam, moesten de mensen hun dorp verlaten.

We wandelen naar beneden langs de vele rotsige stenen. Het blijft echter maar duren eens we bij het water arriveren. Helaas, ook hier zitten enkele van de praias of strandgangers.

De weg terug naar boven is weer eentje met veel zweet! Vandaag zal de temperatuur oplopen tot 35 graden! En helaas is het al 31 graden tijdens onze wandeling. Zoals ik gisteren al zei, de airco is onze nieuwe beste vriend. De wandeling naar boven, gaat dus weer vlugger dan verwacht. Uiteraard met de nodige rustpauzes. Terug in de auto rijden we langs de mooie weg met enkele stops bij de uitzichtpunten.

We zien wel een paar auto’s, maar weeral geen drukte hier. Bij het dorpje Brufe, spotten we al enkele espigueiros. Dit werd gebouwd tussen de 17de en 18de eeuw om mais te drogen en ter bescherming van diefstal door andere dieren. Hier vult Tom ook zijn flesje met water.

Terug een beetje verderop, spotten we een leuk eetkraampje. Hmm, we zijn wel benieuwd en bestellen een lekkere lunch. Tom kiest voor de bifana en ik voor de cachorro. Het mijne is echt superlekker met kaas, ham, worst, chips, getoast brood en sausjes. Dat van Tom is overigens ook lekker hoor, maar ik had wel een rijkelijk gevulde lunch. Dit samen smaakt lekker met een verfrissende fruit ice-tea.

Na de lunch rijden we langs echte natuur zoals we in Amerika graag zien. Werkelijk niemand zien we hier of toch heel weinig volk.

Het volgende op onze planning is om te gaan kijken bij cascates do Soajo, maar wederom zitten de praias hier met strandlaken. Pfftt, zo een foto’s willen we niet maken (enkel voor de blog) en we keren terug naar het dorpje Soajo.

Bij het dorpje parkeren we op de parking en wandelen we naar de espigueiros. Deze zijn gemaakt uit steen en staan allemaal bij elkaar op een heuveltje.

Terug bij de parking, stoppen we nog bij het toilet. Helaas geen wc-papier en geen zeep. Gelukkig hebben we dit altijd mee in de auto. We rijden weer verder, weg van de praias, maar naar de uitzichtpunten en het wildlife langs of op de weg.

Na een prachtig uitzichtpunt te bewonderen, waar we tevens helemaal alleen waren, rijden we naar Peneda. Oh, nog even een foto van de vuiligheid dat hier op deze prachtige viewpoint ligt! Echt mensen, neem uw afval mee!

In Peneda bezoeken we wederom een heiligdom. Volgens de legende was er op 5 augustus 1220 een verschijning van de Maagd, Nossa Senhora das Neves, aan een kleine herderin. Ook hier kan het aardig druk worden door de duizenden pelgrims die hier langskomen.

We vinden gelukkig nog een plekje, waardoor we niet al te ver moeten wandelen. Er zijn bovenaan bij het heiligdom toiletten, maar ook hier geen wc-papier, geen zeep en zelfs geen verlichting. Ze hebben hier wel leuke souvenirshops, waar we een ovenschotel kopen en elk een ijsje.

Daarna rijden we door naar Castro Laboreiro. Hier kan je nog een kasteel bewonderen op een bergtop tussen de rotsen. Het is wel enkel toegankelijk te voet langs een steile wandelweg omhoog. Het is nog altijd boven de 30 graden, hoewel het al 18u20 is, dus we wandelen niet tot boven.

Als laatste stop willen we terugrijden naar de viewpoint van gisteren en de watervallen, die we nog moesten bezoeken. We rijden terug langs de Spaanse grens, waar we even een uurtje verliezen en dan terugwinnen doordat het in Portugal een uur vroeger is. We passeren terug langs de parking, die al bijna leeg is en terug langs het bos. Het is net na 19u en er staat ook niemand om nog 1,5 euro te betalen om door het bos te rijden. We stoppen eerst bij het uitzichtpunt, waar we alleen zijn.

Vervolgens rijden we door naar de waterval, Cascata do Arado. Gelukkig niet meer veel volk, behalve een groepje familie, die zelfs hun leven willen riskeren voor een waterval. Langs de rand wandelen ze een stukje naar beneden, maar wij blijven aan de veilige kant voor een foto.

Daarna rijden we terug naar ons appartement. Voor de 2de waterval was het al te donker aan het worden. Het is alweer donker en op de weg naar het appartement, moesten we zelfs een stuk achteruit rijden langs de smalle weg. Pfft, toch weer een stressmomentje. Tom maakt nog eens spaghetti klaar met onze overschot van spaghettisaus. Het smaakt heerlijk! Ook de verfrissende douche met onze zweetgeuren doen deugd! Ik post nog een dagje van de blog online en rond middernacht gaan we slapen. Morgen zal het deels een rustdagje worden, uiteraard afhankelijk hoe warm het is op ons appartement. Tot morgen!