Day 17 – 18: Last day in Portugal and back to Spain

Zaterdag 14 augustus

Na alweer een warme nacht in het appartement, sta ik nog enorm moe op. Het voelt als een training aan voor de korte nachten eens ons kindje er is… Elke nacht voel ik ook junior schoppen in mijn buik. In de ochtend is de temperatuur nog enorm aangenaam op ons dakterras. Ik maak een lekker ontbijt klaar en daarna schrijf ik onze verslagen voor de publicaties op onze blog. Het voelt voor mij aan als totale bevrijding, geen tijdsdruk, geen stress,… Gewoon onze avonturen schrijven met een prachtig uitzicht.

Pas rond 14u30 stop ik met de blog, want alles is klaar tot gisteren en het is tijd voor de airco in de auto. We rijden als laatste gasten van de parking bij de appartementen. Er zijn hier namelijk 7 appartementen en zoals ik al zei een smalle doorgang om hier te parkeren.

Vandaag hebben we eigenlijk niet echt iets gepland, maar we willen wel nog eens rijden langs het nationale park richting de smalle straatjes. Kwestie om nog eens te gaan kijken, waar we donderdag in een dorpje moesten rijden zonder de auto te beschadigen.

Aangekomen op de parking, wandelen we in het dorpje Pitões das Junias. Daar zien we het straatje, waar de toen enkele toeristen ons boos aankeken en met mond open aanstaarden als twee zotte Belgen. Haha, achteraf gezien valt het eigenlijk toch wel mee.

Het dorpje is heel klein en bevat twee kleine cafétjes, hotel, bakker, loslopende hondjes en dat zal het zo wat zijn. Bij de bakker willen we iets kopen, maar daar geraken we niet binnen. Het is echt wel een typisch lokaal dorpje, waar men uren tegen hun klanten praat. Het is ondertussen alweer 32 graden en houden het voor bekeken. Ja, onze beste vriend “airco”, roept ons om terug te komen.

We rijden verder door, langs het nationale park, eigenlijk dezelfde route zoals donderdag. Het enige interessante dat we nog zien langs de weg, is een kudde geiten op de weg.

Daarna willen we nog een waterval bezoeken, maar om een lang verhaal kort te maken, is dit ons niet gelukt. Watervallen zijn hier in de zomer, de praias voor de strandterroristen. Als tip zou ik zeggen, kom vroeg in de ochtend als je een waterval wilt bezoeken in het Nationale Park van Portugal. We bezoeken als afsluiter nog het stadje Gerês. Het stelt wederom teleur en kopen geen souvenir van het Nationale Park (geen magnetische flessenopener voor Tom en niets voor in de souvenirkast van Jess). Ook het zoeken van een gezellig eettentje stelt hier toch teleur. We willen niet in de uitgaansbuurt en de take-away opties zijn ook tamelijk beperkt. Een lokaal frituurtje is de enige oplossing voor een matige maagopvuller en afsluiter van Portugal.

Onze geburen naast ons appartement die in Lissabon wonen, maar Britten zijn, vinden het hier ook te druk. We zijn dus niet de enigen die er zo over denken. Wel hadden we donderdag en vrijdag twee mooie dagen in het park, maar vandaag hadden we eigenlijk al kunnen vertrekken. Ik post nog een verslag online en probeer wederom de slaap te vatten in het warme appartement.

Weer: zonnig, 21 – 32 °C

Zondag 15 augustus

Ik herhaal mezelf niet graag, maar wederom was het deze nacht veel te warm in het appartement. Nog enorm moe sta ik als eerste op, want ik ben eigenlijk wel blij om te vertrekken. Gewoon blij dat we nog nieuwe dingen kunnen ontdekken en hopelijk een koelere overnachtingsplek gaan hebben voor de komende nacht. We eten een laatste keer ons ontbijt op, op het dakterras.

De Britten blijven nog een nachtje langer, maar wij vertrekken vandaag naar Spanje. Nadat alles is ingeladen in de auto, zie ik bij mijn ronde in het appartement, nog een gigantische spin!! Tom heeft mij nog nooit zo vlug zien weglopen uit een reislogement! De eigenaar komt nog vaarwel zeggen, waarop ik hem vroeg of het altijd zo warm is rond deze periode. En neen, de aanhoudende temperaturen zijn niet normaal voor deze regio. Jammer, anders hadden we wel wat meer wandelingen kunnen doen. De eigenaar wenst ons nog succes met de baby en we zijn altijd welkom om terug te keren. Liefst dan wel als het minder warm is! 😊

We rijden nog een laatste keer langs het Nationale Park langs het bos. Ook nu moeten we geen 1,5 euro betalen en is het nog relatief kalm. Zouden we misschien nu toch nog vlug een foto van de waterval kunnen nemen. De waterval ligt aan mijne kant, de camera staat gereed, MAAR helaas er staan 5 parkwachters aan de brug, de waterval te bewaken. En aangezien je niet mag stoppen met auto, durf ik ook geen foto te nemen.

Zou dit door de feestdag zijn? We vragen ons echt af, waarom er nu zoveel parkwachters staan. Helaas weten we het antwoord niet en rijden we Spanje binnen. Bij het eerste tankstation tanken we de auto vol, want de diesel is hier meteen al 20 cent goedkoper dan in Portugal. Ook zijn er propere toiletten, waar we gebruik van kunnen maken. Nu we terug in Spanje zijn, is er geen tijdsverschil meer en is het al vlug middag.

Rond 14u arriveren we in Lugo. Bij Centro Comercial As Termas (een groot shoppingcenter) smullen we bij de McDonald’s van een lekkere hamburger en patatjes! Bovendien is het een zeer mooi en aangenaam shoppingcenter met gratis propere toiletten.

Na ons maaltijd rijden we verder naar onze volgende overnachtingsplek, Hotel La Ercina in het dorpje Intriago bij Asturias. We parkeren de auto en worden meteen begroet door een brave hond.

Aan de receptie van het hotel, moeten we google translate wederom bovenhalen, want de medewerker kan geen enkel woord Engels. Ook moeten we onze paspoorten tonen en elk een formulier invullen. We hebben een kamer langs de zijkant, maar wel naast de trap. Ook voelt het warm aan in de kamer. Pfft, ik hoop toch deze keer eens goed te slapen. We laten het venster open, aangezien er een vliegenraam is, en bezoeken nog even het dorpje Cangas de Onis.

We hebben nog ontbijt nodig voor de volgende dag. In het hotel bieden ze wel ontbijt aan, maar dat is te laat volgens onze planning. Er is een kleine supermarkt bij het tankstation, maar daar is niet veel vers te vinden. De andere supermarkt ligt in het dorpje, maar dit was mission impossible. Wat een drukte hier en nergens parking te vinden. Ik adviseer Tom om naar de grotere parking te rijden en dan wandelen we ook nog een beetje. Op de parking vragen ze wel nog 2 euro cash parkeergeld, maar we vinden wel een plekje dichtbij de trappen, richting het dorpje. In het dorpje zien we nog een lokale bakker en kopen hier meteen ons ontbijt voor morgen. Zo, dan hebben we dit toch al. In het dorpje zijn er enorm veel souvenirwinkels te vinden met lokale streekgerechten en merchandise van Asturias. In de ene winkel loopt het vol met toeristen en in de andere winkel mag je maar met vier binnen, waarop we zeker geen bejaard koppel mogen voorsteken die al popelend aan de ingang stonden. Sorry, maar na het zien van de middeleeuwse brug, keren we terug naar de parking, weg van de toeristen.

We zoeken nog een plekje met uitzichten en waar we op het gemak een klein hapje kunnen eten. Dat vinden we niet ver van ons hotel bij de koeienweides. Een croissantje met choco voor mij en Tom eet nog wat kaas met een flesje porto. Ja, onze maaltijden zijn wel heel sober. We vinden dit jammer genoeg zelf ook…

Terug aan ons hotel, staat de parking al redelijk vol. We nemen een douche en proberen de slaap te vatten. De wifi is echt slecht en ik ben te moe om een update van de blog te schrijven. Morgen hebben we gelukkig nog iets leuks op de planning staan, dus rond 22u gaan we slapen.