Day 19 – 20: Parque Nacional de Los Picos – Beach views and back to Belgium

Maandag 16 augustus

Om 6u45 loopt de wekker op mijn gsm af. Wie gehoopt had, dat ik eindelijk eens een goede nachtrust heb gehad, heeft niet goed genoeg gehoopt. Terwijl we redelijk diep in onze slaap zaten, werden we om middernacht gewekt door een krijsend kind en zijn Spaanse ouders. De kamer naast ons en de trap heeft een verlengd stuk van de badkamer. Die ouders dachten, oh, laten we om middernacht ons kindje nog in bad steken, niemand slaapt toch op dit uur. Pas na 1u was het terug stil en viel ik terug in slaap. Helaas was het bed enorm slecht voor mijn rug en zijn mijn benen verkrampt. We maken ons klaar en betalen onze nacht in het hotel. Gelukkig kan de mevrouw nu wel Engels en kunnen we hier vlug vertrekken. We vertrekken vroeg omdat we naar het Parque Nacional de Los Picos de Europa gaan. In augustus ben je verplicht om vanaf 8u30 met de bus naar boven te rijden en dit zien we niet zitten. Liever met onze eigen auto het Nationale Park binnenrijden. De koeien begroeten ons met een Spaanse welkom het park binnen.    

Hadden we vandaag extra gehoopt op een blauwe heldere hemel, misschien wel het meest van heel de reis, krijgen we vandaag een supergrijze hemel en regen. De uitzichten zijn hierdoor heel goed zichtbaar (sarcasme). Ondanks de bewolking, maken we er gewoon het beste van. We eten ons ontbijtje cozy in de auto op bij het geluid van de tikkende regen op de auto. Verderop zien we steeds meer en meer koeien langs de weg. Denk niet dat ik hier een beer zal zien verschijnen vandaag…



We willen parkeren op de parking dichtbij de Covadonga meren, waar we reeds een eerste glimp van zo een meer zien, maar de weg naar de parking is reeds afgesloten.

De lager gelegen parking staat ook al voor meer dan de helft vol. Het begint nog lichtjes te regenen en we wachten nog even in de auto. Op de parking zijn er toiletten, maar die gaan pas open om 9u. We wachten nog een 15-tal minuten, zodat ik mijn blaas kan ledigen vooraleer naar boven te gaan wandelen. Ik neem mijn pepmiddelen aka zwangerschapspillen nog in en om 9u doen we onze wandelschoenen aan. Tom heeft het koud en voor mij is de temperatuur heerlijk! 14 graden! Ik draag wel mijn trui ook, maar zo heerlijk om buiten te vertoeven. Vlug naar het toilet en we wandelen eerst langs de trappen in de wolken naar boven tot aan het bezoekerscentrum.


Het bezoekerscentrum is nog gesloten tot 10u. Hier is ook een toilet, maar gelukkig hebben we dus eerst gewacht tot 9u, tot de toiletten open gingen op de parking.


We wandelen verder langs enkele mijnsporen en langs de trappen naar boven.

Hier zien we ook mooie rotsen en teddy nog even poseren voor een foto.

Helemaal boven (het is al te warm voor mij), arriveren we bij het 2de Covadonga meer. We beseffen nu dat de drukte zal komen door een extra feestdag met de 15de augustus en ook aangezien in augustus de meeste Spanjaarden verlof hebben. De drukte zijn we ondertussen al wat meer gewoon en bergenmensen zijn toch altijd vriendelijker dan strandmensen.


Na enkele foto’s te nemen, wandelen we nog een stukje hoger om van hieruit het eerste meer nog eens te bezichtigen. Ondanks de wolken vinden we het beiden hier wel mooi. Persoonlijk zelfs mooier dan het Nationale Park in Portugal.



We wandelen geleidelijk aan terug naar beneden, terug naar het bezoekerscentrum via de oude spoorweg. Ondertussen neemt de drukte meer en meer toe, mede door de vele bussen die om de 5 minuten naar boven rijden.  






Aangekomen bij het bezoekerscentrum wandelen we per groepjes naar binnen. Ze tonen hier mooi het ontstaan van het park en het wildlife in het park. Mijn favoriete wildlife zal ik deze reis alweer niet kunnen bewonderen, maar deze namaak bruine beer, is alvast een foto waardig.

Na het bezoekerscentrum bezocht te hebben, wandelen we terug naar de parking tot aan de auto. Na een plaspauze rijden we dezelfde weg terug naar beneden met nog een leuke tussenstop bij het uitzichtpunt Mirador de la Reina. Hier eten we nog een lekkere cake, dat we gisteren bij de bakker gekocht hebben.






Daarna verlaten we het Nationale Park en stoppen we nog bij een grote souvenirwinkel. Helaas vinden we geen magnetische flessenopener en ook geen leuke reissouvenir. We rijden nog langs de mooie grote kerk van het dorpje Covadonga, dat trouwens in het Nationale Park ligt.

We laten de bergen achter ons en rijden nog een laatste keer naar de kust. In Cuerres parkeren we de auto langs de weg en wandelen tot aan de Bufones de Pria. Hier kunnen we kijken naar de geysers langs de kust. Echter zijn we reeds te laat om het water naar omhoog zien te komen, maar het is hier wel mooi.





Na een klein uurtje wandelen we terug naar de auto. Het plan was om hier iets te eten, maar de wachttijd is abnormaal lang. We bekijken via Google Maps of er een Burger King op de weg ligt. Hier stoppen we even voor een klein hapje en een milkshake. Daarna rijden we verder tot aan ons hotel Iraragorri in Galdakao, waar we arriveren rond 18u30. Een zeer vriendelijke dame, die goed Engels kan praten, geeft ons als eerste gasten van de dag een grote kamer op de bovenverdieping. Ze had ook meteen door dat ik zwanger ben en vraagt hoeveel weken ik ondertussen ben en voor wanneer de bevalling is. Ze wenst ons proficiat en als we iets nodig hebben, mogen we haar contacteren. Momenteel is het restaurant van het hotel niet open, maar we kunnen wel iets drinken op het terras. Aangezien we wel dorst hebben, beslissen we om onze dag af te ronden met een drankje op het terras.


De overige gasten beginnen toe te stromen (hotel is van de 9 kamers volgeboekt) en we beslissen om vroeg te gaan slapen. Ik had het idee om nog even een update van de blog te doen, maar de wifi is volledig weggevallen. Na een douche en wat Spaanse tv te bekijken, vallen we in slaap rond 22u30. Morgen gaan we proberen te vertrekken rond 5u in de ochtend.

Weer: wolken, regen, zonnig, 11 – 23 °C

Hike: 7 km

Dinsdag 17 augustus

Het goed slapen is ons hier in Spanje blijkbaar niet gegund. Gisterenavond schoot ik om 23u30 keihard wakker door het kabaal van een Spaans koppel met hun televisie. De vrouw vond het maar normaal om luidkeels te lachen, in een kleinschalig hotel. Pas na middernacht kon ik de slaap hervatten en verlang ik enorm terug naar mijn eigen bed! Om 4u40 loopt de wekker van mijn gsm af en doordat ik het zo beu ben, sta ik zonder problemen op. Om 5u10 staan we met de koffer in de gang nog even te bonken, waar het Spaanse koppel zit. Zo, die zijn dan ook eens vroeg wakker!

De terugreis naar huis verloopt overigens heel vlot. Al snel rijden we door Frankrijk en door de vele péages. Ook langs Bordeaux ervaren we geen file.


Net voor 12u eten we een lekkere warme lunch, fish and chips. Hier in Frankrijk moesten we wel onze vaccinatie bewijzen tonen, want anders mag je hier inderdaad niet binnen eten. Het smaakt heerlijk en na nog een kleine wandeling langs het tankstation en faciliteiten, rijden we verder door richting België.  


Bij Parijs ervaren we lichte vertraging door de files, maar al bij al valt het eigenlijk ook nog goed mee. Ook bij Lille ervaren we een kleine vertraging, maar ook hier valt het goed mee.


En dan arriveren we terug in België. Het lukt ons zelfs nog om bij de Delhaize boodschappen te gaan doen voor de volgende dagen. Om 20u arriveren we terug thuis bij onze drie katjes. Er is alvast 1 ding zeker, we zullen vannacht goed slapen!

Bedankt aan allen om mee te lezen en reacties achter te laten. Een conclusie van de reis komt binnenkort nog online op de blog. Het was onze laatste trip met 2 of misschien toch nog niet… 😉

Weer: bewolkt en regen, maximaal 21 °C

Reacties

  1. Ik vind de bewolking/mist de foto's nog mooier maken! Heeft een speciale sfeer met die rotsen (die ook mooi zijn) Prachtige koeien trouwens en hondje ook <3 T'was weer leuk om te lezen, kan niet wachten om de volgende reis te zien/over te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten