Day 6: Ponte Da Piedade - Lagos - Cabo de São Vicente

Dinsdag 3 augustus

De wekker stond oorspronkelijk weer om 5u30, maar Tom lag nog zo diep te slapen. We slapen een beetje langer uit en om 6u50 staan we op. We maken wat ontbijt om mee te nemen, springen in onze wandelkledij en vertrekken naar één van de meest gefotografeerde plekjes in de Algarve. Om 8u arriveren we op de parking van Ponte Da Piedade.

Het is nog heel kalm en dat merken we ook bij het prachtige strand van Ponte Da Piedade.

Hier moet je eerst 182 treden naar beneden om een prachtig zicht van de ruige rotsformaties te bewonderen. Er is enkel nog een koppel aanwezig, die 1000 foto’s nemen… Maar voor het overige is het totaal niet druk. We nemen dan zelf ook alle tijd om hier te genieten.

Eens het koppel weg is, komen er nog twee Franse mannen langs, die met hun onderbroek in het water springen. Ze geven ons ook de ruimte om nog enkele foto’s te nemen.

Daarna wandelen we terug naar boven en Tom neemt nog enkele foto’s van mijn steeds rondere buik. Vandaag ben ik trouwens 24 weken zwanger!

Terug een beetje hoger op de trappen, beginnen er nu wel meer mensen toe te komen. We wandelen nog even rond langs de andere kant, waar we nog enkele mooie uitzichtpunten kunnen bekijken.

Rond 9u30 staan we terug op de parking en eten we een croissantje op. De toiletten zijn gelukkig ook open voor de nodige plaspauze. De parking staat reeds voor een 2/3de vol en we rijden naar de parking van Praia Do Camilo. De kleine parking staat reeds vol en we kunnen helaas nergens meer parkeren. Hier zullen we dus nog een keertje moeten terugkeren. We rijden dan maar door naar het stadje Lagos. In de ondergrondse parking dichtbij het centrum parkeren we de auto. Rond 10u20 wandelen we door het centrum van het Lagos. Het is hier nog niet druk, relatief kalm.

De eerste stop is bij Igreja de Santo Antonio. Dit is een kerk dat de aardbeving in 1755 overleeft heeft. Tot op vandaag is het een nationaal monument van Lagos.

Vervolgens wandelen we langs de leuke winkelstraatjes van Lagos. We kopen enkele leuke souvenirs. De zon begint weer goed te branden en dat voel ik alweer op mijn armen. We wandelen verder langs Castelo dos Governadores. Het is een kasteel vanuit de 13de eeuw, dat ze momenteel aan het restaureren zijn. We eten hier nog een croissantje.

Daarna wandelen we naar het standbeeld van S. Gonçalo De Lagos. Deze persoon leefde in de 14de – 15de eeuw in Lagos en was een zeer belangrijke religieuze persoon van Lagos.

Van hieruit heb je ook een mooi zicht op de stranden.

We hebben dorst en besluiten om iets te drinken in de Beach Bar. Elk een heerlijke smoothie. Het smaakt zo heerlijk dat ik nog een 2de smoothie uitdrink. We zitten in de schaduw en hebben een mooi uitzicht op het strand.

Na ons drankje wandelen we naar Forte Da Ponta Da Bandeira. Deze fort is gebouwd in de 17de eeuw.

We wandelen terug richting de parking en stoppen nog even bij een 2de kerk, namelijk de Igreja De Santa Maria. Deze kerk werd opgericht in 1498 en is afgewerkt in de 16de eeuw. Na de aardbeving van 1755, werd de kerk herbouwd.

Inmiddels is het al na 12u, dus tijd om door te rijden naar onze volgende bestemming. Nu rijden we naar het meest zuidwestelijke punt van Europa. Het is hier helemaal niet druk. Als lunch eten we de laatste braadworst voor Amerika! Kei leuk en zeer lekker! We krijgen zelfs elk een certificaat!

Na de heerlijke lunch wandelen we een beetje verder om een foto te nemen van de vuurtoren Cabo de São Vicente in Sagres. Totaal niet druk hier, dus we nemen alle tijd.

Daarna wandelen we naar het binnenplein bij de vuurtoren. In de vuurtoren zelf, kan je niet binnengaan. We bezoeken de twee kleine souvenirshopjes en het toilet. Het toilet is hier helaas niet gratis, je moet 70 cent betalen.

Voor we vertrekken kopen we nog elk een ijsje. Heerlijk!

Het is hier eigenlijk niet zo koud, ondanks de harde wind hier. Naarmate we weer meer naar het binnenland rijden, stijgt de temperatuur. Lang leve de airco! Normaal gingen we nog het Fort van Sagres bezoeken, maar daar hebben we beiden niet meer zo veel zin in. We stoppen wel nog even bij de piratenshop. Leuk om eens te zien en te poseren bij de leuke beelden.

We beslissen om terug te rijden naar ons vakantiehuis. Tijd om nog eens in het zwembad te springen. Of zouden we nu toch nog eens gaan kijken naar de stranden dichtbij ons huisje? Ja, laten we dat nog eens gaan bekijken. Normaal zou het hier heel rustig moeten zijn. Maja, we zien dat dit toch niet helemaal rustig is. Parking staat volledig vol en bij de parking van Praia de Vale Figueiras beleven we onze eerste dirtroad.

Voor we naar de stranden zijn gereden, hebben we nog een bestelling gemaakt bij het plaatselijke eettentje, slechts 7 minuten van ons vakantiehuis. Om 19u30 kunnen we dit gaan ophalen, maar eerst springen we nog even in het zwembad voor de nodige afkoeling.

De tijd vliegt en al snel is het 19u30. Buiten op ons terras eten we onze afhaalmaaltijd op. Best wel ok, maar niet het beste wat we al gegeten hebben. Eens de zon weg is, zien we nog een mooie roodroze gloed verschijnen.

Daarna typ ik nog de blog van gisteren en post dit online. Het was wederom een lange, maar zeer mooie dag in de Algarve.